Jak stres wpływa na poziom cukru we krwi ?

Stres jest pierwotnym mechanizmem przetrwania. W sytuacji zagrożenia pobudza nas do działania. Stres jest odpowiedzią organizmu na adaptację w sytuacji rozbieżności pomiędzy możliwościami osoby, a wymogami sytuacji w jakiej się znajduje. Przejawia się na różnych poziomach funkcjonowania i towarzyszy mu pobudzenie. Nasze ciało, zachowanie, emocje dają sygnały o tym, że jesteśmy zestresowani. Boli nas brzuch, głowa, mamy nerwobóle, kołatanie serca, przyspieszony oddech, podnosimy głos, wykonujemy gwałtowne gesty, zaczynamy bujać się na krześle, kręcimy się, nadmiernie się śmiejemy, odczuwamy lęk, strach, złość, żal, smutek.

Stres sam w sobie jest czymś neutralnym. Ani dobrym ani złym. Jeśli jego natężenie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie, przed dłuższy czas dla konkretnej osoby, to wtedy staje się groźny dla zdrowia.

Stres uaktywnia się w momencie pojawienia się bodźca w postaci stresora. Stresorem może być każda zmiana lub sytuacja, niezależnie czy jest pozytywna lub negatywna, do której trzeba się przystosować.

Osoby wrażliwe dużo częściej są narażone na stres. To nasza reakcja na daną sytuację wpływa na jego natężenie.

Wyróżniamy trzy rodzaje stresu:

– dystres – negatywny stres, niekorzystny dla naszego organizmu,

– eustres – pozytywny stres, korzystny dla naszego organizmu,

– neustres – stres neutralny dla konkretnej osoby, ale dla innej w tej samej sytuacji może być dystresem lub eustresem.

Niewątpliwie, jednym ze stresorów jest choroba własna lub kogoś bliskiego.

U osób z cukrzycą stres może wpływać na poziom cukru we krwi. Wynika to z różnych przyczyn. Przede wszystkim hormony stresu, takie jak kortyzol i adrenalina podwyższają poziom cukru we krwi, ponieważ pod ich wpływem wątroba uwalnia glukozę do organizmu. Glukoza uwalniana jest w celu obrony przed stresorem. W dawnych czasach, dzięki temu ludzie mogli poradzić sobie w niebezpieczeństwie z wrogiem, poprzez dodatkową dawkę energii. Obecnie nasz stres związany jest z innymi czynnikami, takimi jak np.: praca czy choroba, które nie wymagają dużej ilości energii. To powoduje, że wzrasta poziom cukru we krwi.
U osób z cukrzycą typu 1 ten efekt jest niejednakowy i nie w każdym przypadku powoduje wzrost, natomiast może spowodować spadek poziomu cukru.

Kolejną przyczyną może być fakt, że osoby żyjące w ciągłym stresie, poświęcają mniej czasu na samokontrolę i zaniedbują swoją chorobę. To prowadzi do złej samokontroli i dużych wahań poziomu cukru powyżej normy.

Adrenalina i kortyzol pojawiają się również przy niskim poziomie cukru (niedocukrzeniu). Objawy stresu mogą być mylone z niedocukrzeniem. Jeśli diabetyk odczuwa objawy stresu i uzna je za niedocukrzenie, bez zbadania poziomu cukru oraz zainterweniuje tak, jakby rzeczywiście miał, to podwyższy sobie poziom cukru we krwi.

Odczuwanie stresu fizycznego w trakcie trwania choroby (np. przeziębienie, grypa), czy urazu, również ma wpływ na podwyższenie poziomu cukru we krwi.

Istotną sprawą jest nasze podejście do różnych sytuacji i zdarzeń losowych. To, co dla jednych jest stresujące, dla innych może być neutralne.

Życie w ciągłym stresie prowadzi do insulinooporności i w efekcie do cukrzycy typu 2.

Jest kilka sposobów walki ze stresem, które pomogą nam obniżyć jego natężenie i zapobiegną negatywnemu wpływowi na nasz organizm oraz podwyższaniu poziomu cukru we krwi.

W walce ze stresem istotne jest żebyśmy mieli odpowiednią ilość snu (7-8h/dobę). Sen jest nam potrzebny do prawidłowego funkcjonowania tak, jak woda i powietrze. Człowiek wyspany jest wypoczęty i bardziej zadowolony z życia. Sen wzmacnia odporność, przez co jesteśmy mniej narażeni na choroby. Dobrze też wpływa na zapamiętywanie i jasność umysłu.

Kolejną ważną sprawą jest odpowiednie odżywianie. Regularne spożywanie posiłków, które dostarczą nam wszelkich niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania organizmu, zapobiegnie rozdrażnieniu i niekontrolowanemu jedzeniu. Spowoduje również wyeliminowanie problemu, jakim jest tzw. zajadanie stresu.

Do walki ze stresem bardzo dobrze jest włączyć aktywność fizyczną. Nie musi to być od razu coś wielkiego. Możemy zacząć od pójścia do sklepu, czy na krótki spacer, zamiast ciągłego poruszania się samochodem. Ruch poprawia nastrój i mamy dobre samopoczucie oraz witalność. Podczas aktywności fizycznej produkowane są hormony tzw. szczęścia, które poprawiają humor i dodają energii.

W sytuacjach stresowych nasz oddech staje się nieregularny i w związku z tym, dobrze jest codziennie wykonywać kilkuminutowe, rozluźniające ćwiczenia oddechowe.

W życiu powinniśmy mieć swoje pasje lub zajęcia, które sprawiają nam przyjemność. Dobrze jest oderwać się od codzienności i poświęcić czas na ich realizację. To pozwoli spojrzeć z innej perspektywy na różne sytuacje, które nas stresują i umożliwi relaks. Zawsze też warto oderwać się od rzeczywistości i pomarzyć. Marzenia są po to żeby je potem spełniać ?

Walka ze stresem nie jest łatwa, ale warto ją rozpocząć, bo zyska na tym nasze zdrowie.

Nigdy nie odkładajmy życia na później…

Bibliografia:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Stres

Pobierz dawkę wiedzy o cukrzycy

Cukrzyca to poważna choroba, ale można nauczyć się z nią żyć – my Ci w tym pomożemy. Z naszego ebooka dowiesz się między innymi, dlaczego tak ważne jest właściwe leczenie cukrzycy.

AUTOR

  • Małgorzata Rudnik
    Coach Zdrowia i Żywienia
    Kierownik Biura
    Wybór jej obecnej drogi zawodowej to efekt doświadczeń życiowych i kilkuletnich poszukiwań jak połączyć zawód z pasją.
Leave a Reply

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach związanych z otrzymywaniem newslettera Fundacji Badań i Rozwoju Nauki. Przyjmuję do wiadomości, że administratorem danych osobowych jest Fundacja Badań i Rozwoju Nauki, z siedzibą w Warszawie, ul. Rydygiera 8 a podstawą prawną przetwarzania jest moja dobrowolna zgoda. Mogę w każdej chwili odwołać tę zgodę, ale jej odwołanie nie wpłynie na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed tym odwołaniem. Moje dane przetwarzane będą do czasu wycofania przeze mnie zgody na to przetwarzanie. Administrator nie przewiduje ujawniania danych innym odbiorcom. Moje dane nie będą podlegały profilowaniu, nie będą też przekazywane do państw trzecich ani organizacji międzynarodowych.  Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych, ich sprostowania, usunięcia, lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli przetwarzanie będzie się odbywało niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach związanych z otrzymywaniem newslettera Fundacji Badań i Rozwoju Nauki. Przyjmuję do wiadomości, że administratorem danych osobowych jest Fundacja Badań i Rozwoju Nauki, z siedzibą w Warszawie, ul. Rydygiera 8 a podstawą prawną przetwarzania jest moja dobrowolna zgoda. Mogę w każdej chwili odwołać tę zgodę, ale jej odwołanie nie wpłynie na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed tym odwołaniem. Moje dane przetwarzane będą do czasu wycofania przeze mnie zgody na to przetwarzanie. Administrator nie przewiduje ujawniania danych innym odbiorcom. Moje dane nie będą podlegały profilowaniu, nie będą też przekazywane do państw trzecich ani organizacji międzynarodowych.  Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych, ich sprostowania, usunięcia, lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli przetwarzanie będzie się odbywało niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu zwiazanym z przesłaniem darmowego e-booka “Ogarnij cukier”. Przyjmuję do wiadomości, że administratorem danych osobowych jest Fundacja Badań i Rozwoju Nauki, z siedzibą w Warszawie, ul. Rydygiera 8 a podstawą prawną przetwarzania jest moja dobrowolna zgoda. Mogę w każdej chwili odwołać tę zgodę, ale jej odwołanie nie wpłynie na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed tym odwołaniem. Moje dane przetwarzane będą do czasu wycofania przeze mnie zgody na to przetwarzanie. Administrator nie przewiduje ujawniania danych innym odbiorcom. Moje dane nie będą podlegały profilowaniu, nie będą też przekazywane do państw trzecich ani organizacji międzynarodowych.  Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych, ich sprostowania, usunięcia, lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli przetwarzanie będzie się odbywało niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

FreshMail.pl