Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Edukacja diabetologiczna to podstawa życia z cukrzycą
Edukacja diabetologiczna jest jednym z elementów leczenia cukrzycy. Jej celem jest nabycie wiedzy przez osobę z cukrzycą oraz jej rodzinę na temat choroby, roli zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej, kontroli nad swoją cukrzycą, rozpoznawaniem i zapobieganiem ostrym powikłaniom cukrzycowym takim jak: hipoglikemia oraz hiperglikemia.
Ze względu na to, że cukrzyca jest chorobą przewlekłą i niewyleczalną, istotne znaczenie dla zdrowia i życia osoby z cukrzycą ma stała edukacja. Leczenie w cukrzycy zależy przede wszystkim od samego chorego. To sam diabetyk każdego dnia prowadzi swoją chorobę, realizuje cele swojego leczenia, a lekarz sprawdza ich realizację oraz pełni rolę doradcy.
Fundamentalną funkcją edukacji jest nauczenie samodzielnego postępowania w codziennym życiu. Samokontrola to integralna część leczenia cukrzycy.
tutaj dopisać teksty z grafiki
Edukacja powinna motywować do stosowania się do zaleceń leczniczych. Ważne jest, żeby była zindywidualizowana i dostosowana do wieku oraz możliwości intelektualnych, sytuacji rodzinnej, zawodowej i społecznej diabetyka co przyczyni się do jej większej efektywności.
Znaczenie edukacji w cukrzycy.
Właściwa edukacja powinna przełożyć się na radzenia sobie w codziennym życiu z cukrzycą i samodzielność. To sprawi, że cel leczenia, jakim jest dobre wyrównanie cukrzycy zostanie osiągnięty. Dzięki temu osoba z cukrzycą zwiększy szansę na nierozwinięcie się poważnych powikłań cukrzycowych, takich jak: retinopatia, nefropatia, neuropatia, czy stopa cukrzycowa.
Wiedza na temat swojej choroby i wszystkich jej aspektów pozwala na normalne funkcjonowanie i realizowanie swoich planów i marzeń. Im większa świadomość na temat własnej choroby, tym mniejszy lęk przed nią i lepsza jakość życia.
Metody szkoleń chorych na cukrzycę.
Edukację osób z cukrzycą powinni przeprowadzać odpowiednio przeszkoleni specjaliści: lekarze, edukatorzy diabetologiczni, pielęgniarki i dietetycy. Główny obowiązek edukacji spoczywa na lekarzu prowadzącym, który sprawuje opiekę nad pacjentem.
Edukacja może odbywać się poprzez szkolenia indywidualne i grupowe prowadzone przez ośrodki edukacyjne przy poradniach (oddziałach) diabetologicznych, sanatoria, stowarzyszenia chorych na cukrzycę i inne organizacje. Nawiązywanie nowych kontaktów, wymiana doświadczeń, wzajemna motywacja pozwala lepiej wykorzystać czas osoby uczącej się. Edukacja indywidualna ułatwia bezpośredni kontakt pacjenta z edukatorem, dostosowuje zakres nauczania do potrzeb pacjenta.
W obecnych czasach istotne jest wykorzystywanie w edukacji technologii komunikacji elektronicznej (np. webinary).
Dostosowanie zakresu przekazywanej wiedzy.
Program edukacji diabetologicznej powinien zawierać informacje dostosowane do różnych grup pacjentów oraz możliwości ich udziału. W przypadku dzieci, edukowani są również rodzice, którzy współuczestniczą w procesie leczenia. W miarę upływu czasu młody pacjent zdolny jest do przyswajania coraz większego zakresu wiedzy i samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących leczenia. U ludzi starszych należy bardziej koncentrować się na praktycznych aspektach życia z cukrzycą.
Potrzeby edukacyjne pacjentów wynikają także z typu cukrzycy, czasu trwania choroby, metody leczenia oraz wcześniej nabytej wiedzy.
Osoba świadoma swojej choroby, dobrze radzi sobie w codziennym życiu i w różnych sytuacjach.
Kiedy prowadzić edukację?
Edukację chorego należy rozpocząć już w pierwszym momencie rozpoznania choroby. W jej zakresie należy uwzględnić stosunek chorego do choroby, który zmienia się wraz z upływem czasu. Zazwyczaj pacjenci po wstępnym okresie niedowierzania w rozpoznanie, przechodzą okres buntu, może pojawić się depresja. Następnie wzmożonego krytycyzmu, aby w końcu osiągnąć stan akceptacji choroby. Poszczególne okresy trwają różnie u konkretnych osób, od kilku dni, do kilkunastu tygodni. Bywa też tak, że pacjent zatrzymuje się na którymś z etapów. Należy rozpoznać, w którym okresie pacjent aktualnie się znajduje i adekwatnie dostosować metodę edukacji.
Skutki niedostatecznej edukacji.
Zakres wiedzy pacjenta na temat choroby wpływa na jego świadomość i zaangażowanie w proces leczenia. Niedostateczna wiedza może spowodować przyjęcie biernej postawy oraz brak spodziewanych efektów. Nieradzenie sobie z chorobą prowadzi do pogorszenia jakości życia pacjenta. Może wywołać załamanie, stany lękowe i depresyjne, a w konsekwencji wycofanie się z życia zawodowego i społecznego.
Dobrze przeprowadzona edukacja umożliwia współpracę lekarza prowadzącego z pacjentem na zasadach partnerskich, co daje w rezultacie najlepsze wyniki leczenia.
AUTORZY
Archiwa
Kategorie
Ostatnie wpisy